Ile razy zapomniałeś gdzie położyłeś komórkę, klucze, portfel, dokumenty?

Zdarzyło Ci się wrócić do domu, bo nie byłeś pewny czy faktycznie zamknąłeś drzwi?

Brzmi znajomo?

A ile razy zdarzyło Ci się, że podczas spotkania z kolegą z dawnych lat mówiłeś do niego bezosobowo, ponieważ zapomn

iałeś jak ma na imię?

Jeżeli przynajmniej na dwa pytania odpowiedziałeś twierdząco, czas popracować nad pamięcią.

Mózg podobnie jak mięśnie pracuje sprawniej i wydajniej, jeśli go trenujesz.

Już nie tylko ludzie w podeszłym wieku uważają, że mają słabą pamięć czy sklerozę, dotyczy to również młodych osób. Genetycznie słaba pamięć to MIT! Nie wmawiaj sobie!Nie ważne czy studiujesz, czy pracujesz, czy jesteś w wieku emerytalnym- już teraz możesz podnieść efektywność zapamiętywania.

Swoją pamięć możesz ćwiczyć dosłownie wszędzie: oczywiście w szkole na zajęciach, w restauracji czytając i zapamiętując menu i ceny, możesz ćwiczyć pamięć stojąc w kolejce w banku lub zapamiętując imiona i nazwiska osób, których twarze widzisz w gazetach. Baw się tym. Rób zdjęcia okolicom, zwierzętom, ludziom, żeby po chwili usiąść i porównać to co zapamiętałeś z tym, co zobaczysz na fotografii.

Chcesz wiedzieć jak poprawić swoją pamięć w kilku niezwykle prostych krokach? Czytaj dalej.

1. Skup się – kiedy jesteś uważny i skoncentrowany znacznie łatwiej przychodzi Ci pamiętanie większości rzeczy. Bądź świadom co i kto do Ciebie mówi, zapamiętuj obrazy, okoliczności oraz selekcjonuj informacje.

2. Zrób porządek – Zrób porządek na biurku, w szafie oraz na komputerze. Mniej zbędnych rzeczy-  łatwiejsza praca, lepsza koncentracja i pamięć. Ludzie uporządkowani mają lepszą pamięć niż Ci, u których panuje bałagan. Sprzątaj i wyrzucaj rzeczy, których nie używasz. Rób to regularnie aż zostanie to, co rzeczywiście jest Ci niezbędne do życia.

3. Czytaj, czytaj, czytaj – Czytanie książek sprawia, że pobudzasz wyobraźnię, rozszerzasz zasób słownictwa i lepiej komunikujesz się z ludźmi. Czytanie dla relaksu czy nowa wiedza pobudzają neurony i pomagają utrzymać bardzo dobrą kondycję mózgu. Co więcej, inwestycja we własny umysł zawsze była i będzie opłacalna.

4. W taką ciszę, wszystkie gwiazdy na niebie wyliczę – czytasz dla relaksu, uczysz się nowych rzeczy, rozwiązujesz trudne zadania-w każdej z tych sytuacji potrzebujesz swojego miejsca. Zorganizuj sobie „kącik”, w którym będziesz mógł się skoncentrować. Hałaśliwe otoczenie wybija Cię z wykonywanego zadania. Nawet jeśli twierdzisz, że jest inaczej, twoja skuteczność spada. Dlatego powiadom domowników o tym, że zamierzasz się uczyć. Sąsiad robi remont?! Robotnicy naprawiają drogę?! Ktoś kosi trawę na ogrodzie?! Kup w markecie budowlanym specjalne nauszniki. Tanio i skutecznie.

5. Multi-tasking wyszedł z mody – kiedy wykonujesz kilka zadań jednocześnie tak naprawdę niczego nie robisz dokładnie. Wiem to po sobie! Wykonuj zadania po kolei, bądź świadom tego co robisz i koncentruj się tylko na tym jednym, konkretnym zadaniu. Wyłącz wszelkie dystraktory takie jak: czat, przeglądarka internetowa (jeżeli nie jest Ci potrzebna do wykonania tego konkretnego zadania), telewizor i inne. Co jest istotne: zadania mało ważne deleguj albo usuwaj na zawsze ze swojego życia. Kształtuj dobre nawyki. To nie tylko poprawi Twoją pamięć, ale także świetnie wpłynie na Twoją produktywność.

6. Rutyna zabija kreatywność  Nuda! Nuda! Nuda! Kiedy spędzasz rutynowo dzień i wykonujesz te same zadania Twój mózg się nudzi. Dlatego stymuluj go! Od czasu do czasu wybieraj miejsca, w których jeszcze nie byłeś, słuchaj innej muzyki, pisz lewą ręką (jeżeli jesteś praworęczny), rysuj, śpiewaj, wymyślaj historyjki. W ten sposób w Twojej głowie powstają nowe połączenia synaptyczne, mózg rośnie, a pamięć się poprawia.

7. Wizualizacja i mnemotechniki – wizualizacja i stosowanie technik zapamiętywania w codziennym życiu jest bardzo przydatne. Zapisywanie rzeczy do zrobienie jest czymś, co usprawnia życie, odciąża naszą pamięć, ale i czasem rozleniwia. Dlatego, zamiast wszystko zapisywać możesz korzystać z powszechnie znanych technik. Są bardzo proste i działają natychmiastowo. Możesz zapamiętać praktycznie wszystko: listę zakupów, plan dnia, kolejność wykonywania konkretnych czynności i wiele, wiele więcej.

8. Czysta woda zdrowia i pamięci doda – Jak wiadomo, ludzkie ciało składa się w 90% z wody. Jest podstawowym składnikiem krwi, oczyszcza organizm z toksyn i chroni ciało przed nadmiernym przegrzaniem i tak dalej, i tak dalej. Wiele można czytać o faktach i mitach na jej temat. Fakt jest taki, że picie odpowiedniej ilości wody sprzyja koncentracji. Kiedy utrzymasz poziom nawodnienia organizmu na odpowiednim poziomie będziesz znacznie bardziej energiczny i efektywny. Już niewielkie odwodnienie ciała rzędu 2-3% powoduje, że jesteś bardziej zmęczony i ospały, pojawiają się bóle głowy i inne uciążliwe dolegliwości.

9. Sweet dreams are made of this. Wysypiaj się- jakość snu wpływa na mózg i jego prawidłowe funkcjonowanie. Podczas snu mózg przetwarza wszystko, co wydarzyło się w ciągu dnia. Większość informacji zapisywana jest w tym czasie w pamięci długotrwałej. Daj sobie czas na sen. Jeżeli zarwiesz noc siedząc do późna przed telewizorem, grając na konsoli lub ucząc się do egzaminu, to nie oczekuj, że następnego dnia będziesz funkcjonował jak nowo narodzony. To mało prawdopodobne. Ale jest pewne rozwiązanie, sen polifazowy, o którym przeczytasz TUTAJ.

10. Kto nie ma w głowie, ten ma w nogach. Ruszaj się! – Ten oto ostatni punkt, tak naprawdę, powinien być na pierwszym miejscu. Ćwiczenia fizyczne wpływają dobrze nie tylko na Twoje ciało, ale także na umysł „w zdrowym ciele zdrowy duch”. Praca mózgu zależy od dostarczanej do niego energii. Tą można pozyskać przez dostateczne dotlenienie mózgu i dostarczenie organizmowi odpowiednich substancji odżywczych. Zrób sobie przerwę w nauce/ pracy i wyjdź na spacer. Należy dbać o dobre krążenie krwi. Odczuwasz chłód siedząc i ucząc się? Prawdopodobnie Twoje ciśnienie krwi jest dość niskie, a spowodowane brakiem ruchu. Wstań i poruszaj się! Od razu będzie cieplej

e'mi lingua Centrum Edukacji 2

O zdrowym odżywianiu opowie Ci dietetyk, poczytasz w internecie, gazetach… Pamiętaj, że odpowiednia dieta jest kluczowym czynnikiem w funkcjonowaniu Twojego mózgu, a co za tym idzie, całego organizmu. Nie truj się fastfood’ami.

Dodatkowo, naucz się radzić sobie ze stresem. Kiedy się stresujesz świadomie pogarszasz swoją pamięć. Być może kiedyś zdarzyło Ci się być w złym humorze i nie potrafiłeś skoncentrować się na zadaniach do wykonania. W takim stanie jesteś roztargniony i zapominasz o wielu rzeczach. Stres powoduje wzrost kortyzolu. Kortyzol to hormon, który niestety, wyniszcza neurony. Im dłużej pozostajesz w stresującej sytuacji, tym gorsze okazują się skutki.

Jak widać, wystarczy zaledwie kilka kroków by poprawić pamięć, stan swojego organizmu i samopoczucie. Zacznij stopniowo wprowadzać te zasady do codziennego życia. Szybko zauważysz efekty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *